Aloysius Digitaal

Scholing & advies gaat digitaal
juni 2020
Terug naar de voorpagina

Een krachtige start!

Vanessa Sutmuller verzorgde afgelopen tijd online workshops voor teams én individuele onderwijsprofessionals

En dan heb je je leerlingen weer op school, na een lange tijd van (soms deels) afstandsonderwijs. Hoe sla je dan de brug naar de verschillende leefwerelden waarin kinderen hebben verkeerd? Hoe zorg je dat iedereen ruimte krijgt en voelt om ervaringen te delen? Hoe zorg je vooral dat weer gelijke kansen ontstaan voor het beklimmen van de schoolladder?

 

Vanessa Sutmuller verzorgde afgelopen tijd online workshops voor teams én individuele onderwijsprofessionals – en herhaalt die bij de start van komend schooljaar. “We verzorgen in de laatste week van de schoolvakantie en bij de start van het schooljaar vaker deze training op scholen. Nu bieden we ook een online variant aan, voor individuele deelnemers en schoolteams. Die blijkt heel goed te werken, vooral omdat we ons dan focussen op praktische handvatten waarmee je de volgende dag direct aan de slag kunt. Een goed alternatief als we ook na de vakantie nog deels afstandsonderwijs moeten geven, te maken hebben met veranderingen en een (hernieuwde) start maken.”

Online workshops waarop je kunt inschrijven:

Speciaal (basis)onderwijs: 18, 20 of 24 augustus van 11.30 – 12.30 uur

Voortgezet (speciaal) onderwijs: 18, 20 of 24 augustus van 9.30 – 10.30, 20 augustus

 

De training kan ook fysiek gegeven worden, dan is er meer ruimte voor interactie en verdieping. Check de site voor meer informatie.

Training de veerkrachtige groep online

Niet alles online werkt even goed, ervaarde trainer Carolien Piscaer. Werk je bijvoorbeeld aan groepsdynamica, dan is er ‘echt’ zijn, toch effectiever, denkt zij. Al kun je online wél prima contactmomenten (blijven) organiseren.

Carolien was bezig met een training ‘de Veerkrachtige groep’ – ook wel bekend als ‘Wij, een klasse-klas’ – op een basisschool. “Interactie staat voorop in deze training, die draait om het bevorderen van een positieve groepsdynamiek”, vertelt ze.

 

Afhankelijk van techniek
Carolien: “Om toch verbinding te houden met de kinderen nu we nog niet naar school konden komen, hebben we een online sessie gedaan. Wel zinvol, maar ideaal was het niet. Je ontdekt meteen hoe afhankelijk je bent van de techniek. Het geluid deed het niet.”
Erg dat het anders liep? Welnee. “Soms struikel je. Dan doe je met elkaar je best om er iets van te maken met de mogelijkheden die je hebt. Dat is in de kern ook de boodschap van onze training, dat was wel weer mooi.”

Juf voor de klas, trainers op het scherm
Carolien en haar collega waren op het scherm van het digibord in beeld, de leerkracht stond voor de groep, maar de trainers hadden voor de camera van de laptop van de leerkracht niet de hele klas in beeld. “Wij waren alleen hoorbaar via de laptop van de leerkracht, die moest alles vertalen”, legt Carolien uit. “Zij deed het super en zette dapper door, maar pittig was het wel!”

 

Doorontwikkelen
Als contactmoment was deze improvisatie wel goed, kijkt Carolien terug. “We wilden in verbinding blijven en dat is gelukt. Maar echt interactie was lastig. Je zag niet de hele klas, sommige kinderen moesten wennen aan zo’n opzet.”
De online ervaring zette Carolien wel aan het denken. “Oefeningen doen op deze manier is misschien minder geschikt, maar voor andere contactmomenten kan dit online best werken. Dat scheelt veel tijd.”

Lekker naar buiten

Rots en water is een sociale competentietraining om leerlingen weerbaarder te maken. Nu die binnen niet kon worden gegeven, koos trainster Birgith Garenfeld niet voor ‘online’, want er gebeurt al zoveel op schermen. Zij nam de kids juist mee naar buiten en deed aangepaste oefeningen ‘op afstand’. En dat bleek ook prima te werken! “Kinderen worden er blij van!”

 

  • Om scholen bewust te maken van wat er wél kan op afstand, maakte Birgith een aantal filmpjes.
Terug naar de voorpagina