Aloysius Digitaal

Spelenderwijs leren
december 2020
Terug naar de voorpagina
“De combinatie van fysiek en interactief spelen en leren vind ik heel mooi”

Lars: “Met de materialen in de leskist combineer je fysiek en interactief spelen en leren. Dat vind ik heel mooi. Zo kunnen leerlingen in de onderbouw met de Osmo-app op de iPad leren tellen, terwijl ze het juiste cijfersymbool op een mat neerleggen die weer aan die iPad gekoppeld is.”

Bovenbouw

“Voor leerlingen in de bovenbouw zijn er weer andere leuke mogelijkheden. Zo kun je een eigen pizzeria runnen met Osmo. Hoe sneller je het juiste bedrag teruggeeft, hoe hoger je klanttevredenheid. En dat geeft weer extra mogelijkheden binnen het spel. Nou, dan willen ze wel hoor!”

Gamemodus motiveert

De gamemodus motiveert dus. Net als het ‘zelf doen’. Lars: “Met ICT kun je heel makkelijk – een deel van het – eigenaarschap bij leerlingen neerleggen. “Schrijf eens een paar woorden op met een ei en met een ij”, vraag ik dan bijvoorbeeld. De woordjes verwerken we in een spel. Dan heb je twee keer het leereffect en zie je je eigen woorden terug in het spel. Hoe leuk is dat!”

Positieve leerervaring

“Ons doel is elke schooldag om leerlingen positieve leerervaringen te laten opdoen. ICT is hiervoor een prachtig extra middel. Want je kunt voor de tiende keer de tafel van 8 gaan oefenen op het digibord, maar je kunt in zo’n geval ook de Bee-bot erbij halen en naar de antwoorden ‘reizen’ om het juiste antwoord op te halen. Zo zet je leerlingen op een andere manier ‘aan’ en dat vergroot hun motivatie.”

Terug naar de voorpagina