Aloysius Digitaal
Digitaal leren en communiceren: wat kan blijven?
Op naar digitaler onderwijs in de klas
“Ons hele team heeft een positieve ontwikkeling doorgemaakt”, merkt Rick. “Iedereen is meer digitaal gaan werken.” Wat kan wat hem betreft blijven?
1 de digitale agenda
Leerlingen en ouders konden die op hun telefoon overal en altijd even bekijken en hadden zo veel overzicht. Geen toets kon worden gemist.
2 digitaal toetsen en examineren
“De voortgang is in één oogopslag zichtbaar en je kunt toetsen sneller beoordelen na het inleveren. Ook opdrachten digitaal verwerken en inleveren kan natuurlijk heel makkelijk.”
3 contactmogelijkheden op afstand via telefoon en Teams
Ook op school schakel je snel tussen klassikale instructie- of contactmomenten én individueel contact met een leerling die bijvoorbeeld stage loopt.
4 telefoon in de klas
Rick zou het goed vinden dat de telefoon in de klas gebruikt wordt. “Leerlingen moeten bij ons vaardigheden ontwikkelen die ze nodig hebben voor hun vervolg in het mbo of een baan, dan is die telefoon er ook.”
Widdonckschool Weert kent de examenroute Dienstverlening & Product. Hiervoor doen leerlingen veel digitale opdrachten. Wat zet Rick allemaal in?
Download Ricks digitale tips
Van digitale strips maken tot wiskundefilmpjes, van een site met instructievideo’s voor alle vakken tot een animatie maken in het Engels: Rick deelt graag een lange lijst met aanraders met je!