Aloysius Digitaal
Mediawijs worden
Mediawijsheid is veel meer dan ‘knoppenwijsheid’
Eveline: “Ik luisterde laatst naar een podcast over mediawijswijsheid. Daarin werd verteld dat vaak overschat wordt wat kinderen digitaal weten. Ik ervaar dat ook tijdens mijn ICT-trainingen en vroegere werk als leerkracht. Kinderen hebben vaak ‘knoppenwijsheid’: zij weten waar je een filmpje of foto kunt vinden. Maar ga je dieper op een onderwerp in, dan weten ze vaak echt nog niet zo veel en hebben ze onze begeleiding hard nodig.”
Mag dat wel?
“Bij mediawijsheid gaat het om veel facetten, waarbij we leerlingen op verschillende vlakken vaardig willen maken. Een voorbeeld: je wilt een foto van internet gebruiken voor je schoolpresentatie. Dan is de vraag of je die wel mag gebruiken. Dat heb ik zelf ook een keer aan de hand gehad. Ik kreeg een mail: ‘Jij doet iets wat niet mag’. Ik was me van geen kwaad bewust. Maar er zat dus copyright op. Dat wil en moet je kinderen ook meegeven.”
Waar of niet waar?
“Nog een voorbeeld: je wilt een filmpje gebruiken voor diezelfde presentatie. Maar klopt de informatie in dat filmpje wel? Wie zegt dat? Is het betaalde content? Met de handreikingen in de leskist ga je makkelijk het gesprek hierover aan.”
Fantastische mogelijkheden
“Nu lijkt het misschien of ik overal ‘gevaren’ zie. Dat is uiteraard niet zo, want al die nieuwe communicatiemiddelen en tools hebben fantastische mogelijkheden. Hoe gaaf is het dat je tegenwoordig zo makkelijk muziek, filmpjes en gifjes verwerkt in je iPad-presentatie. Laat ze het maar ontdekken, leren ze des te meer van!”