Aloysius Digitaal
In ‘gesloten’ onderwijs haalt ICT de wereld naar binnen
Doordat leerlingen hier binnen wonen, missen zij ook digitale ontwikkelingen. Daarom investeren we daar veel in. We gebruiken de methode Digit waarbij leerlingen veel zelfstandig kunnen doen, door filmpjes te bekijken en online opdrachten te maken.
Digivaardig worden in het Digilab
Dinto biedt leerlingen extra ICT-opdrachten in het Digilab. Daar ontdekken jongeren bijvoorbeeld hoe een computer in elkaar zit, bouwen een website en leren er werken met powerpoint en andere presentatiemiddelen. Kennismaken met de online do’s en don’t’s hoort er ook bij, dus verzorgt Dinto ook lessen ‘Laat je niet hack maken’ over online veiligheid en privacy. “Belangrijk, want veel van onze leerlingen hebben online vervelende dingen meegemaakt.”
De buitenwereld naar binnen
Virtual Reality (VR) wordt regelmatig ingezet. Voordeel daarvan is dat de buitenwereld makkelijk in beeld komt. “Naar een museum of op excursie gaan, is er niet bij. We hebben nu acht VR-brillen waardoor leerlingen wél een kijkje kunnen nemen buiten de instelling”, vertelt Dinto. “Steeds meer collega’s gebruiken VR-technologie in hun lessen. Via het programma Co Spaces kun je zelf eenvoudig VR-lessen maken.”
Vast een kijkje nemen in school
Dinto heeft nog toekomstplannen met VR. Leerlingen die naar Harreveld komen, weten vaak pas kort van tevoren dat zij naar deze school moeten. Om ze toch enigszins voor te bereiden, zouden zij via VR vast een kijkje kunnen nemen in de school. “Zo krijgen jongeren toch een beetje idee waar ze terecht komen, hoe hun groep eruit ziet en welke lessen zij krijgen”, legt Dinto uit.
VR-les op Harreveld
Bekijk hoe docent Bart en zijn leerlingen aan de slag zijn met VR in de les in dit filmpje dat Dinto maakte. Leerlingen bekijken het Anne Frankhuis in Amsterdam vanuit Harreveld, gaan erover in gesprek en maken daarna bijbehorende opdrachten.