Aloysius Digitaal
Afstandsonderwijs nieuw? Niet voor De Korenaer Deurne
Je vindt De Korenaer Deurne op het terrein van jeugdzorginstelling BJ Brabant. Jongeren wonen er, of komen er naartoe voor hulp en ondersteuning. Zij volgen het onderwijs bij De Korenaer.
Linda bereidt één van haar leerlingen voor op het mondeling Engels.
“Jaarlijks volgt een aantal jongeren voor wie het beter is dat zij een tijd uit hun omgeving zijn, een hulpverleningstraject in Frankrijk”, vertelt begeleider van BJ, Rien van den Heuvel. “Dat draait om ervarend leren.”
De jongeren draaien mee in een gastgezin, steken daar hun handen uit de mouwen en worden regelmatig bezocht door een coach met wie BJ samenwerkt. Rien begeleidt ook, op afstand. “Via De Korenaer bieden we ook onderwijs op maat aan jongeren die daaraan toe zijn.”
Focus op pedagogische doelen
En dan komt leerkracht Linda Sleegers in beeld, die jongeren afstandsonderwijs geeft. Zij helpt jongeren met hun werk, geeft uitleg bij lesstof en bespreekt hun voortgang met ze.
Linda’s openingsvraag als zij via iPad contact heeft met een jongere: hoe gaat het met je? Want het begeleidingstraject en de persoonlijke ontwikkeling staan op één.
“De pedagogische doelen zijn éxtra belangrijk en die stemmen we natuurlijk af op het traject van BJ.”
Contact op afstand vraagt wel wat, merkt Linda. Niet iedere jongere wil meteen via beeld communiceren en dan moet Linda het doen met ‘de stem’. Wordt er wel gebeeldbeld, dan is het zaak om vooral ook de non-verbale communicatie serieus te nemen en gevoel te krijgen bij hoe een jongere ‘erbij zit’.
Door met onderwijs
“Hulpverlening staat voorop”, beaamt Rien. “Maar zeker in het tweede deel van de behandeling, als het gaat over wonen, school, relaties opbouwen in Nederland, dan komt onderwijs natuurlijk zeker in beeld.”
Eerlijk is eerlijk: het was wel wennen voor BJ. Normaal gesproken hebben jongeren geen toegang tot internet bijvoorbeeld en zijn sociale media niet toegankelijk. “We willen het jongeren niet te makkelijk maken, omdat die wegen vaak hebben geleid tot problemen”, licht Rien toe. Door afstandsonderwijs moeten ze die online verbinding natuurlijk toch hebben.
Jongeren die terugkeren naar Nederland, gaan in eerste instantie niet terug naar hun oorspronkelijke netwerk en ook dan kan het afstandsonderwijs doorgaan. En zo lukte het afgelopen tijd bijvoorbeeld een jongere om eindexamen te doen nadat hij weer in Nederland kwam. “Zo mooi!”, zegt Linda enthousiast.
Effectief voor aanpak thuiszitters
Vanwege de goede ervaringen maken ook jongeren uit de regio gebruik van afstandsonderwijs. Linda: “Vaak zitten deze jongeren al langer thuis, omdat zij door allerlei negatieve ervaringen bijvoorbeeld een angst hebben ontwikkeld om naar school te gaan. Via afstandsonderwijs lukt het dan tóch om onderwijs te volgen. Laatst haalde een meisje zo haar Entree-diploma en dat was anders nooit gelukt. Nu werkt ze en volgt daar een cursus, dat wil wél. Ik denk dat je het aantal thuiszitters echt kunt verminderen door afstandsonderwijs en dat sommige jongeren er bij gebaat zijn. Zeker als je dat combineert met een zorgaanbod.”
De Korenaer Deurne geeft ook les aan andere jongeren, ‘buiten’ het terrein. Het onderwijs wordt ook op school al grotendeels digitaal aangeboden en resultaten worden online gevolgd, dus dat vroeg nauwelijks aanpassing toen de school voor leerlingen buiten het terrein dicht moest. Jongeren die op het terrein wonen, kwamen wel naar school.
- Meer over het project van BJ
- Meer weten over Afstandsonderwijs? Download de folder!