Aloysius Digitaal
Digitaal leren en communiceren: wat kan blijven?
Van bordspel naar online – niet ideaal, maar wel samen
Leerlingen van leerkracht Rianne Heijmans van het voortgezet speciaal onderwijs De Hilt in Helmond zijn – net als alle andere leerlingen van de school – gewend om bordspelletjes te doen in hun ‘korte’ pauze. Da’s niet alleen leuk, maar komt voort uit de visie van de school.
“Wij vinden dat belangrijk voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling”, legt Rianne uit.
“Iedereen doet mee, niemand wordt buitengesloten en leerlingen leren omgaan met winst en verlies.”
Maar ja: ga maar eens monopolyen op 1,5 meter afstand. Dus zocht en vond Rianne online oplossingen. Gewoonlijk kunnen leerlingen niet ‘zomaar’ op internet en leveren ’s ochtends hun telefoon in. Nu is een uitzondering gemaakt. “Leerlingen gebruiken hun schoolmailadres en wij zijn erbij”, licht Rianne toe.
Eerste ervaringen zijn goed, al blijft het volgens leerlingen leuker om ‘echt’ spelletjes te doen samen. Rianne: “Dat vind ik zelf ook, want dan ontstaat veel meer communicatie en interactie dan nu. Voor nu is het wel een goede oplossing. Ze zijn toch samen bezig.”