Aloysius Digitaal
Digitaal leren en communiceren: wat kan blijven?
Moeder Jeltje: inzicht in wat en hoe je kind leert waardevol
’s Ochtends ging Jeltje aan de slag met Sverre, ’s middags ondernam haar vriend van alles met hun zoon. Zo combineerden zij werken met thuisonderwijs. Een pittige klus, omdat ’s avonds vaak doorgewerkt moest worden om uren in te halen. Wat dat betreft is het natuurlijk fijn dat Sverre weer naar school gaat. Maar vooral ook voor hemzelf. “Ik denk dat kinderen ook veel van elkaar leren en het contact is natuurlijk sowieso fijn.”
Sprongetjes volgen
Jeltje en haar vriend kijken terug op een goede periode. Het was namelijk ook interessant om kennis te maken met het speciaal basisonderwijs, waar Sverre net was begonnen als observatieleerling.
“Als ouders is het heel leuk om meer inzicht te krijgen in hoe dat onderwijs nu precies gegeven wordt, wat kinderen precies moeten leren en welke programma’s, methodes en apps gebruikt worden. Je ziet van dichtbij hoe de ontwikkeling gaat en hoe je kind dingen oppikt. Mooi om die sprongetjes te zien.”
“Als ouders is het heel leuk om meer inzicht te krijgen in hoe dat onderwijs nu precies gegeven wordt, wat kinderen precies moeten leren en welke programma’s, methodes en apps gebruikt worden. Je ziet van dichtbij hoe de ontwikkeling gaat en hoe je kind dingen oppikt. Mooi om die sprongetjes te zien.”
Inzicht in leren behouden
Zo’n échte inkijk had je anders nooit gekregen, denkt Jeltje. Zo intensief als het was kan het contact tussen ouders en school natuurlijk niet blijven, maar het leerproces blijven volgen door bijvoorbeeld thuis toegang te houden tot Bouw – het online leesprogramma dat Sverre leuk vindt – zou een goed idee zijn, denkt Jeltje. “Op die manier kun je het leren blijven volgen.”
En Sverre? Die is inmiddels toegelaten tot De Fakkel. Op naar groep 3 na de zomervakantie.