Aloysius Digitaal
Digitaal leren en communiceren: wat kan blijven?
Mandy en Noortje vloggen door
Ze worden inmiddels als vloggers herkend bij het tankstation en in de winkel: Noortje en Mandy zijn wereldberoemd in Horn en omgeving als de vloggende juffen!
Diversiteit aan vlogs
Het begon met een instructiefilmpje om ouders uit te leggen hoe zij moesten inloggen bij een site. Toen vroeg een leerling hoe de lege school eruit zag – ook dat werd een vlog. Daarna volgden onder meer wekelijks challenges, trucjes, vlogs van collega’s en van het hele team en een vlog over afspraken van de ‘nieuwe’ school. “Dat zorgde ervoor dat het heel soepel ging toen de school weer openging”, vertelt Mandy. “Iedereen wist wat de looproutes waren en wat de afspraken waren.”
Het leukste? “De hilariteit bij het opnemen van de challenges”, kijkt Noortje terug.
Hilarische opnames
“Zo leuk om met collega’s samen te doen, want als team mis je elkaar ook in zo’n periode.” Leerlingen konden ook zelf challenges bedenken voor hun leerkrachten.
Wat ook is blijven hangen: die leerling die thuis slecht te motiveren was om iets voor school te doen, maar die na een vlog wél zijn naam ging ‘schrijven’ met Playmobilpoppetjes. “Voor die betrokkenheid doe je het”, benadrukt Noortje. “Vloggen sluit heel goed aan bij de belevingswereld van kinderen.”
Nieuws komt áán
Niet alleen leerlingen reageerden enthousiast, ouders vonden de vlogs ook superleuk. Sterker nog: Mandy en Noortje gaan door met hun wekelijkse vlogs om zo nieuws te delen.
“Dit werkt bij onze leerlingen en ouders veel beter dan een nieuwsbrief met veel tekst”, merkt Noortje. Dus zien kinderen én ouders in de laatste vlog dat het schoolkamp voor groep 8 doorgaat in Horn. Het schoolreisje voor andere groepen kan niet kan doorgaan, maar er komt wel een juffen- en meestersdag. Thuis is hard gewerkt, want de Citoscores lijken goed. En: Lucas, Marco en Angelina zijn de kanjers van de week.
Tips van Mandy en Noortje
- Denk er niet te veel over na maar ga het gewoon doen!
- Neem alles in één keer op, dan blijft het spontaan – niet erg als het niet allemaal supersoepel gaat
- Verzamel de vlogs op een platform, zo kunnen leerlingen en ouders terugkijken – wij doen dit op Facebook
- Laat een vlog nog eens zien in de klas en ga erover in gesprek – wij deden dat bijvoorbeeld over 1,5 meter afstand houden
- Vloggen kun je ook inzetten om meer te laten zien van je onderwijs – wij filmden bijvoorbeeld een kookworkshop om meer van ons nieuwe onderwijsconcept te laten zien