IN DIT MAGAZINE
Inspiratie en informatie. Die krijg je van je eigen collega’s via dit online magazine. Om onderwijs op afstand te geven, zetten we volop digitale middelen in. Dat deden en doen we ook om verbonden te blijven met leerlingen en ouders. Om juist nu van elkaar te leren, verzamelde Onderwijs & ICT de mooie voorbeelden, tips & trucs en vooral praktijkervaringen die zij tegenkwamen voor jou in dit magazine. Die kunnen we de komende tijd meenemen. Klik, kijk, lees en ontdek!
Ook een mooi voorbeeld of idee voor Aloysius Digitaal? Of suggesties om dit online magazine beter te maken? Mail!
Sinds de scholen 16 maart dicht gingen, stuurde Onderwijs & ICT negen inspiratieberichten met praktische info naar sector- en locatiedirecteuren, die deze berichten desgewenst doorstuurden naar jou en je collega’s. In dit nieuwe magazine vind je aanvullend persoonlijke ervaringen, voorbeelden en tips.
Schoolvoorbeelden thuisonderwijs
Meest ingezet door Aloysius-scholen: Google Classroom, Teams en YouTube. Wat zijn eerste ervaringen? Welke voor- en nadelen zijn er? Wat zijn gouden tips? Wat kunnen we behouden voor de toekomst? Plus: minder bekend, maar simpel en effectief: Educreations.
“Wat een ondernemerschap en creativiteit!”
Scholen kiezen hun eigen manier en middel om het onderwijs zo goed mogelijk aan te bieden en om in contact te blijven met kinderen en ouders. Wat een ondernemerschap en creativiteit! Aloysius biedt ondersteuning bij de inzet en het gebruik van Teams als communicatiemiddel.
Niet on stage, wel online
Muziekleraar Geert organiseert een online concert nu live optreden niet doorgaat. Mooi voorbeeld van ‘omdenken’: hoe kan het wél?
Geert maakte het compilatiefilmpje door alle inzendingen in iMovie achter elkaar te ‘plakken’ en te editen. Verschillende bestandsformaten kun je met behulp van google converteren. “Heel makkelijk, dat leer je zo”, tipt hij.
Muziekleraar Geert Verheijden van vso De Ortolaan in Heibloem had zich er érg op verheugd: het jaarlijkse concert bij DOK6 in Panningen. Ook leerlingen uit het speciaal basisonderwijs van de Widdonckschool zouden meedoen.
Het optreden werd geannuleerd. Dus nodigde Geert leerlingen via Facebook uit hun eigen thuisoptreden te filmen. Het resultaat? Veel verrassingen. “Een zelfgemaakte rap, een leerling die met zijn vader optreedt, een oud-leerling die ook mee wilde doen en een kind dat ineens durft te zingen. Allemaal super. Je ziet leerlingen op een heel andere manier.”
Hoe mooi ook, zo’n concert haalt het niet bij live optreden met publiek. “Hopelijk mogen we dat volgend jaar weer. Voor nu kunnen leerlingen op deze manier tóch iets laten horen en zien.”
Verbinden met thuis
Teams trokken/trekken alles uit de kast om te blijven bouwen aan de band met leerlingen en aan educatief partnerschap met ouders. Een aantal voorbeelden op een rij, van thuiskaarten om positief gedrag te belonen tot een ouderavond via livestream. En: ook Instagram is mooi om makkelijk in contact te blijven met leerlingen.