Aloysius Digitaal

Verbinden met thuis
mei 2020
Terug naar de voorpagina

Hoe versterk je in coronatijden de band met leerlingen en het educatief partnerschap met ouders? Er wordt héél wat ge(video)beld, geappt en gemaild. Ook deze voorbeelden kwamen we tegen.

instagram Juf Krista

Samen op Insta

Krista leerde al snel dat je ‘Insta’ moet zeggen, anders is het niet cool. Toen ze live ging om haar groep 8 de lege school te laten zien, tipten leerlingen haar dat je ook sámen live kunt gaan. “Ze weten echt alles!”

“Voor mij werkt vooral de lage drempel van dit middel goed. Bellen is echt een stap voor leerlingen. Even snel iets vragen of zeggen via Insta doen ze veel makkelijker. Zo zie ik bijvoorbeeld langskomen dat een kind een puppy heeft gekregen en daar kan ik dan even op reageren.”

En: is Krista inmiddels op meer sociale media te vinden? “Als we op kamp kunnen gaan, heb ik beloofd dat ik meedoe met TikTok.”

“Ik heb een extra account aangemaakt op Instagram voor contact met mijn leerlingen”, vertelt Krista Vermeulen van De Windvang in Katwijk. “En dat werkt!”

PBS voor thuis

Leerkracht Ankie Dohmen werkt op de Latasteschool in Horn, waar vanuit Positive Behavior Support (PBS) positief gedrag wordt beloond. Met verdiende ‘dikke duimen’ verdienen kinderen bijvoorbeeld een extra gymles. Om ouders in deze pittige tijd extra te ondersteunen, ‘vertaalde’ de Latasteschool de beloningskaart voor thuis. “Ouders zijn er heel blij mee”, weet Ankie. “Het helpt om de sfeer thuis goed te houden.”

Net als alle collega’s mist ook het team van de Antoniusschool in Den Helder zijn leerlingen. En dat mogen ze weten ook!

Ouderavond via livestream

Het team van De Windvang in Katwijk wil graag het vijf-gelijke-schooldagenmodel invoeren. Daar moet je ouders natuurlijk bij betrekken. Dus liet directeur Vincent van der Kooij de geplande ouderavond tóch doorgaan als livestream op YouTube. “Voor we voor 1 mei een ouderpeiling doen om te toetsen hoe ouders erin staan, wilden we natuurlijk graag meer informatie geven en vragen beantwoorden”, licht hij toe.

Twee avonden gaf Vincent online tekst en uitleg en beantwoordde vragen die vooraf en live via chat werden gesteld. Wie niet live kon meekijken, kreeg de link om de ‘uitzending’ naderhand terug te kijken. “Het mooie is dat je zo toch interactie hebt met ouders”, merkte Vincent.

Opvallend: de opkomst was veel hoger dan bij een ouderavond in 2019. “Iedereen was natuurlijk thuis”, weet ook Vincent. Ook het gemak speelde mee, denkt hij. “Ouders hoefden alleen op een link te klikken, zij hoeven zich nergens aan te melden of in te loggen.”

De Leidse Buitenschool heeft al een heel leuk filmpje op de website staan over de school. Daar komt binnenkort informatie voor ouders bij: de school neemt ter vervanging van een fysieke rondleiding een webinar op in de studio van SkillsTown/Aloysius Academie.

Tips van Vincent:

  • Zo’n livestream is vooral handig om een inhoudelijk onderwerp met ouders te bespreken
  • Maak een schoolaccount aan zodat je geen privéaccount hoeft te gebruiken om een schoolkanaal te starten op YouTube
  • Doe je dit voor het eerst? Vraag advies. “Ik ben ondersteund door onze sectorcommunicatiemedewerker Britt.”
  • Check de WiFi-verbinding thuis goed. Op welke plek kun je het beste streamen. “Ik gebruikte hiervoor de speedtest van Google.”
  • Let op de positie van de camera. “De eerste avond had ik mijn laptop op mijn schoot gezet waardoor het leek alsof ik steeds naar beneden keek. De tweede avond keek ik recht in de camera, dat kwam veel beter over.”
  • Vraag een collega om de vragen die via chat binnenkomen te screenen en te bundelen, als je zelf iets moet uitleggen is dat lastig te combineren
  • Wil je de chat bewaren, kopieer die dan even en sla die op, anders ben je die kwijt

 

Terug naar de voorpagina