Aloysius Digitaal
Schoolvoorbeelden thuisonderwijs
Mentor Marianne van De Korenaer Strausslaan:
Lesgeven in Teams:
doe dat zoveel mogelijk ‘gewoon’
“Ik kende Teams nog he-le-maal niet”, vertelt Marianne Louwerse, sinds begin 2020 mentor in het voortgezet speciaal onderwijs bij de Korenaer Strausslaan in Eindhoven. “Ik heb me er een week ingestort en ik moet zeggen: het werkt echt prima.”
Over de instructiefilmpjes van Teams zelf is Marianne minder te spreken. “Er zijn verschillende versies van Teams, ik herkende daardoor niet alle voorbeelden. Ik ben gaan uitproberen en leerlingen gevraagd om mij te helpen. Voordeel was dat zij Teams óók meteen ontdekten. Sommige zijn er zó handig in, daar heb ik ook veel van geleerd.”
Beeldscherm delen
“Ik geef nu les in Teams. Je kunt powerpoints en filmpjes makkelijk laten zien door je beeldscherm te delen. Ik geef ook het huiswerk op via Teams. Komende week leveren leerlingen dat ook via Teams bij me in, want ik vind de foto’s die ze nu sturen van hun werk te onduidelijk. Of ik leerlingen ook zie? Heel weinig. In de les willen ze niet in beeld, als ik ze één op één spreek vaak wel. Da’s echt de puberleeftijd denk ik. Met Pasen heb ik op veilige afstand paaseitjes rondgebracht en heb ik ze wel even gezien.”
“Ik heb me er een week ingestort en ik moet zeggen: het werkt echt prima.”
Toetsen goed gemaakt
Leerlingen maken – in aanwezigheid van hun ouders – voor alle vakken al toetsen. “De één doet dat ’s ochtends, de ander ’s avonds. Prima toch. Die keuzevrijheid vinden ze fijn.” De resultaten waren oké, het huiswerk wordt door sommige leerlingen iets minder gemaakt dan ‘normaal’, merkt Marianne.
Zoveel mogelijk als in de klas
Na een paar weken afstandsonderwijs is Mariannes conclusie: pak het zoveel mogelijk aan zoals je het ook op school doet. “Ik laat leerlingen voor de les eerst even bijkletsen met elkaar. Als we beginnen, vertel ik wat we nu gaan doen, grijp even terug op de vorige les en geef dan nieuwe uitleg. Ik gebruik het directe instructiemodel en dat werkt prima. Wie het snel snapt, kan zelf aan de slag. Zo nodig maak ik met een groepje dat nog extra uitleg nodig heeft even een vervolgafspraak. Of leerlingen gaan even samenwerken via Teams.”
“Ik laat leerlingen voor de les eerst even bijkletsen met elkaar. Als we beginnen, vertel ik wat we nu gaan doen, grijp even terug op de vorige les en geef dan nieuwe uitleg.”
Aan de slag met Teams?
Download hier handleidingen installeren Teams en gasten toevoegen in Teams.
Tips voor lesgeven via Teams
Geef je les zoveel mogelijk zoals je het ook in de klas zou doen
- creëer sfeer, maak het gezellig
- maak duidelijke afspraken (niet door elkaar heen praten bijvoorbeeld)
- bied structuur: wat ga je deze les precies doen?
- stel eisen aan het (huis)werk: hoe wil je dat leerlingen dat bijvoorbeeld inleveren
Blijf kijken wat jouw leerling nodig heeft – in Teams kun je ook prima één op één of met kleine groepjes afspreken
Door je scherm te delen, maak je je les aantrekkelijker – deel net als Marianne bijvoorbeeld doet filmpjes via YouTube, speel eens een Kahoot en maak lesstof visueel
Teams in beeld
Ken je Teams nog niet? Dit filmpje van Kelly Smits van De Rungraaf geeft een goede indruk!
Wat wil Marianne behouden na deze periode van afstandsonderwijs?
“Misschien iets meer keuzevrijheid blijven creëren voor leerlingen”
“De bijzondere band die ik met leerlingen heb opgebouwd. Ik app, ik bel, ik zie leerlingen in Teams apart: hierdoor ben ik écht in contact met ze!”
Het team van De Korenaer Strausslaan communiceert via Teams ook met elkaar. Team De koffiekamer is voor gezellig bijkletsen, De Vergadering voor zakelijk overleg.